Back

Kontorshotell: 7A slår hål på tre vanliga missuppfattningar

Under coronapandemin har efterfrågan på flexibla kontorslösningar ökat markant. 2021 bestod Stockholms kontorsmarknad av 3,7 procent coworking – och till 2025 beräknas siffran stiga till 11 procent, enligt en studie gjord av kontorsförmedlaren Yta. Tillväxten stannade dock av under 2020 när coronaviruset lamslog stora delar av världsekonomin. Efter att ha coworking-marknaden 2019 på ett globalt plan varit god för 9,27 miljarder kronor, minskade siffran till 8,24 miljarder kronor under 2020. Prognosen för 2022 ser dock betydligt ljusare ut och experter tror att marknaden kommer att återhämta sig i takt med att samhällets funktioner återgår till det normala. Det slår bland annat Fastighetsägarna fast i en rapport.

”Från att ha varit spekulativa diskussioner om en avlägsen framtid märks nu en mer konkret ton i diskussionerna kring behoven av flexibilitet”, skriver de.

Det finns många fördelar med coworking och kontorshotell. Men samtidigt finns det kvar missuppfattningar som skapar onödig förvirring. Är det verkligen dyrare att välja coworking framför en traditionell kontorslösning? Har man ingen möjlighet att påverka inredning och stil på ett kontorshotell? Och måste man dela alla funktioner och gemensamma ytor med andra företag? Vi på 7A reder nu ut tre vanliga missuppfattningar om kontorshotell och coworking-lösningar!

”Det blir dyrare med kontorshotell!”

Den kanske vanligaste missuppfattningen är att det blir dyrare att sitta på kontorshotell än i egna lokaler. Det behöver inte vara så. Ida Tengman, försäljningschef på 7A, pekar på att ett förändrat sätt att räkna på hyreskostnaden ger ett annat utfall – och lyfter flexibilitet som en viktig faktor:

– Det man ska räkna på är vad den effektiva kontorsytan kostar per person utifrån minsta möjliga yta för de faktiska behov man har nu, men också för kommande månader.

– I osäkra tider kan det vara tufft att sitta fast i långa avtal med kontorsytor som man inte använder fullt ut. Det kostar mycket pengar.

Hon rekommenderar också att uträkningen bör innehålla alla kostnader man själv får bära i egna lokaler:

– En sådan enkel sak som kostnaden för sophantering som är jättedyrt, sedan ska det upphandlas städbolag, betalas el och värme. När man väl sammanställt alla ”tråkiga” kostnader och jämför så blir oftast kontorshotell billigare.

Som hyresgäst på 7A har du alltid tillgång till fyra moderna anläggningar på attraktiva adresser i Stockholms innerstad, samt fina priser på fullutrustade konferenslokaler. Dessutom kan du snabbt skala upp eller ned kontorsytan beroende på hur verksamheten utvecklas. Den här typen av flexibilitet är mycket värdefull eftersom det kan vara svårt att veta hur många stolar och rum som kommer att behövas längre fram. Så innan du bestämmer dig för nästa kontorslösning – undersök noggrant vad du egentligen får för pengarna. I väldigt många fall tjänar företag på att byta till ett modernt avtal på ett kontorshotell.

”Det går inte att bestämma själv hur kontoret ska se ut!”

Som företag vill man kunna sätta sin egen unika prägel på sin nya arbetsplats. I vissa fall kan det fungera utmärkt att flytta in i ett färdigplanerat kontorslandskap. Medan andra vill ha friheten att kunna anpassa lokalens utformning och bestämma utseendet i detalj. Väljer du en flexibel kontorslösning på 7A är du som hyresgäst aldrig låst till ett bestämt upplägg. Vill du inreda lokalerna på ett visst sätt, eller förändra stilen senare, så finns alla möjligheter att göra det. Vill du byta ut stolarna, borden och tapetsera om? Eller kanske till och med slå ut en vägg? Ingenting är omöjligt på 7A!

– Möblerna i våra miljöer är noga utvalda för att du ska kunna känna dig bekväm och jobba långa dagar om det behövs. Här kan du alltid välja att sitta vid ett höj- och sänkbart skrivbord eller i en skön soffgrupp, säger Ida Tengman.

    ”Man måste trängas med andra och dela på allt!”

    En av alla fördelar med coworking är att du kan knyta värdefulla kontakter och nätverka varje dag. Att sitta med andra skapar en härlig gemenskap och nya partnerskap kan växa fram. Men självklart kan du skräddarsy din arbetsplats precis som du vill!

    På 7A kan du utforma en privat och unik kontorsmiljö som är anpassad efter din verksamhet. Hos oss finns möjligheten att hyra privata kontorsytor från några få till hundratals kvadratmeter mitt i Stockholm city. I alla våra lösningar ingår all tänkbar service, samt möjligheten att öka eller minska kontorsytan efter behov. Flexibilitet är alltid vårt ledord, och vi på 7A ser alltid till att skapa miljöer där ditt företag får goda förutsättningar att växa.