Back

Så räddade Mariebergs Arkivbyrå sin verksamhet när allt stängde ner

När fysiska möten begränsades drabbades deras populära kursverksamhet. Då tog Mariebergs Arkivbyrå hjälp av 7A med videokonferenser – och kunderna kom tillbaka.

– Allt har fungerat helt perfekt, säger vd och utbildningsansvarige Jan Appelquist.

Från fullbokade kurser sedan sju år tillbaka hos på 7A Odenplan i Stockholm – till avhopp i allt snabbare takt. Utbildningsföretaget Mariebergs Arkivbyrå, som erbjuder diplomerade utbildningar för myndigheter och större företag inom dokumentation och arkivering, påverkades snabbt av den pågående hälsokrisen.

– Redan första veckan var det flera som sa att de tyvärr inte kunde komma på våra kurser. Sedan kom rekommendationer om social distansering och det påverkade oss ännu mer, berättar Jan Appelquist.

”De som kom med förslaget”
Men istället för att ställa in verksamheten helt hittade de tillsammans med 7A lösningen: sända utbildningarna via videokonferenser.

– Det var faktiskt 7A som kom med förslaget. ”Om folk inte kan komma till oss får vi komma till dem”, gick resonemanget. Tack vare att 7A snabbt kunde erbjuda denna tekniklösning kan vi nu garantera att våra kursdeltagare kan fullfölja sina diplomutbildningar.

Istället för det vanliga deltagarantalet på omkring 20-25 personer i ett konferensrum är det nu endast Jan och en tekniker från 7A på plats. Teknikern ser till att allt fungerar, filmar med professionell kamera och producerar sändningen. Deltagarna ansluter enkelt via en länk som skickas ut i förväg.

– Det hade inte varit möjligt att genomföra kurserna med endast en laptop, kvaliteten hade inte blivit densamma. Dessutom kräver våra utbildningar interaktion med deltagarna. De måste kunna ställa frågor och kommunicera med oss och det löste 7A med sin mötesteknik.

”Underskatta inte tekniken”
Och resultatet har inte låtit vänta på sig. Avhoppen minskade, flera deltagare har kommit tillbaka – och alla verkar vara mycket nöjda:

– Överlag har vi fått väldigt positiv respons. ”Å vad bra att ni löser det” är den generella reaktionen. Roligast är all feedback efter kurserna, de flesta tycker att det fungerat väldigt bra att köra online.

Trots omställningen från fysiska kurser till videovarianten är Jan glad över hur väl 7A hanterat situationen:

– Jag har hållit på med utbildningar i över 30 år. Många anläggningar tappar tempo och följer inte med i den tekniska utvecklingen. 7A uppdaterar hela tiden sitt erbjudande. Förutom modern teknik har de dessutom kunnig personal som hjälper till på plats. Underskatta inte tekniken!

Inför höstens kurser har Jan planen redan klar:

– Vi tänker stuva om hela kursutbudet så det går att köra på distans. De som kan vara på plats är förstås välkomna, men vi räknar med att det framöver blir många som väljer att inte resa långt och då behövs detta alternativ.

Vill du veta mer om videokonferenser och livestreaming? Läs mer här