Back

Webinar, livestream, hybridmöte och videokonferens – vi reder ut skillnaden!

Det senaste året har näringslivet fått gå en snabbkurs i digital kommunikation. Verktyg som Teams, Google Meet och Zoom gör det möjligt att fortsätta mötas på distans. Men vad tiden också har lärt oss är att vissa tillfällen ställer högre krav på mer avancerad teknik. Så, vad skiljer egentligen alla olika termer för digitala möten? Vi reder ut begreppen – och ger tips på vilken mötesform som passar till vad!

Hybridmöte

Som namnet avslöjar är hybridmöten kortfattat ett videomöte där några personer deltar från ett fysiskt mötesrum och resten kopplar upp sig via länk. När det är svårt att samla deltagare från olika orter på samma plats är hybridmodellen därför ett perfekt alternativ! Lyckade hybridmöten ställer dock höga krav på tekniken (och mötesledaren) för att skapa ett fungerande samspel mellan deltagarna i rummet och på distans.

Passar bra vid exempelvis: Interna avstämningsmöten och externa möten med fokus på interaktion.

Webinar

Under ett webinar är kommunikationen vanligtvis begränsad så att endast den som presenterar syns och hörs på skärmen. Deltagarna, som kan befinna sig var som helst, kopplar upp sig via länk. Det enda som krävs är en dator eller mobil samt internetuppkoppling. Men varför boka ett mötesrum eller studio när tekniken finns tillgänglig för alla? När sändningen utgår från en professionell miljö med hög kvalité på ljus, ljud och bild kan du vara säker på att deltagarna får bästa möjliga upplevelse.  

Passar för: Utbildningar, föreläsningar och seminarier med fokus på envägskommunikation.

Livestream

Oavsett om det råder en pandemi eller ej är livestream ett effektivt sätt att nå ut med budskap utan krav på fysisk närvaro. Livestream ger dig möjligheten att nå ut till ett stort antal deltagare var som helst i världen. Här är det endast fantasin som sätter gränserna. Sänd live från en professionell studio eller bygg upp en inspelningsmiljö i valfri lokal som matchar ditt budskap. Med rätt teknisk utrustning och noga förberedelser kan du ge dina deltagare en upplevelse i toppklass!

Passar för: Lanseringar, panelsamtal, debatter och företagsevent för kunder eller medarbetare.

Videokonferens

En videokonferens är en digital version av ett klassiskt möte som sker via videolänk. Vanligtvis krävs det inga extra mikrofoner eller avancerade funktioner. Dialogen mellan deltagare på distans och i mötesrummet sker helt enkelt via valfri plattform med hjälp av en kamera + högtalare. 

Passar för: Interna konferenser eller externa kundmöten som inte kräver avancerad teknik.

5 skäl till att låta 7A hjälpa dig med digitala möten:

  • Tekniker på plats hela vägen från idé till utförande
  • 1 studio i Stockholm city + flera unika miljöer 
  • Möjligheten att själv välja digital plattform
  • Personlig service för deltagare på plats
  • Inga förkunskaper krävs!