Back

5 tips: Så jobbar du effektivt från hemmakontoret

Att jobba hemifrån då och då har sina fördelar. Men när det sker över en längre period kan det vara en utmaning att fokusera på arbetet när privatlivet pågår under samma tak. Känner du igen dig? Här kommer då fem tips på hur du håller igång vardagen och blir mer effektiv när du jobbar hemifrån – tills dess att du återigen är tillbaka på kontoret!

Skaffa dig en digital verktygslåda

Hitta en gemensam kommunikationskanal som du använder för att hålla kontakt med dina medarbetare. Välj ett digitalt verktyg som hela teamet har tillgång till och se till att alla behärskar de viktigaste funktionerna. Hur delar ni skärm med varandra, startar en gruppchatt samt bjuder in nya deltagare att ansluta till ett pågående möte? Har du koll på alla smarta verktyg som finns att tillgå kommer du snabbt upptäcka hur enkelt det är att hålla i effektiva distansmöten!

Hitta en bra arbetsplats

Bestäm om möjligt var i hemmet du arbetar – och undvik att mellanlanda på de platser där du vanligtvis kopplar av. Försök att få hemmakontoret att efterlikna din vanliga arbetsplats med en ordentlig stol, bra belysning och det material du behöver för att utföra dina arbetsuppgifter. Är du van vid att kunna justera höjden på ditt skrivbord går det med lite fantasi att ordna med det du har hemma. 

Håll fast vid dina rutiner

En given fördel med att jobba hemifrån är att du förmodligen sparar tid på att slippa transportera dig. Njut av extratiden på morgonen, men håll fast vid dina vardagsrutiner. Gå upp samma tid som du brukar, byt om till vanliga kläder och bestäm när arbetsdagen börjar och när den slutar. Brukar du börja dagen med en kopp kaffe tillsammans med dina kollegor? Fortsätt med det! Ring upp varandra (slå på kameran – den är viktig för att känna personlig närvaro) och ”checka in” med varandra innan arbetsdagen kan börja!

Börja älska listor

Detta är ett tips som underlättar vardagen oavsett om du jobbar hemifrån eller på kontoret. Listor är nyckeln till en bra arbetsstruktur och underlättar även när du snabbt behöver prioritera om i agendan. Det finns en uppsjö av digitala verktyg, som till exempel Trello, där du skapar egna listor och anslagstavlor som du kan hålla privata eller dela med ditt team. Ett enkelt (och roligare!) sätt att hålla ordning och reda i din att-göra lista.

Schemalägg pauserna

Att pauser är a och o för din effektivitet har du såklart redan koll på. Men det blir extra viktigt att komma ihåg när du arbetar i din hemmamiljö. Ett tips är att schemalägga dina pauser och ta tillvara på möjligheten att komma ut en sväng och andas in frisk vårluft. Sedan återvänder du pigg till din arbetsplats redo att börja jobba igen. Genom att undvika småspring slipper alla distraherande fällor där hemma som leder till att påfyllning av kaffekoppen blir till småplock för att sedan sluta med att du slänger in en tvätt.

Vi finns här för dig!

Är uppkopplingen hemma hårt belastad och du behöver ta ett viktigt onlinemöte? Vissa distansmöten kräver helt enkelt mer än vad hemmakontoret mäktar med. Låt oss på 7A hjälpa dig att arrangera en videokonferens som gör det möjligt att leda viktiga möten från ett uppkopplat konferensrum - utan att du själv behöver agera både mötesledare och tekniker.

Du vet väl också att du som hyresgäst kan få företagsposten skickad till din hemadress? Läs mer här om vilka åtgärder vi har vidtagit för att det ska kännas tryggt för dig som behöver arbeta ostört att komma till kontoret.