Tillbaka

7A ger dig svaret: Är det bättre att arbeta sittandes eller ståendes?

Du har säkert en kollega som väljer att stå upp vid sitt skrivbord stora delar av dagen. Kanske funderar du på att börja med en liknande rutin? Men samtidigt är det ju ganska bekvämt att sitta ned på en ergonomisk och följsam stol med skön svikt i ryggen.

Så vad är egentligen bäst, att stå eller sitta under arbetsdagen? Det är många faktorer som påverkar och svaret varierar från person till person. Låt oss ta en närmare titt på vad forskningen säger om saken.

Människor med skrivbordsjobb sitter ned nästan nio timmar om dagen, och vetenskapen har länge lärt oss att ingen mår bra av för lång tid på rumpan. Det råder inget tvivel om den saken. Riskerna för hjärtproblem, övervikt, högt blodtryck, cancer och andra folksjukdomar ökar markant vid för mycket stillasittande. Även hjärnan kan påverkas negativt och det finns studier som visar förhöjda risker att drabbas av Alzheimers.

Betyder detta att arbeta stående löser alla problem? Dessvärre inte. Men det är en bra start för att skapa goda vanor framåt, och det kan faktiskt göra skillnad på riktigt. Forskning har bland annat visat att krämpor och obehag mildras om du står upp mer under arbetsdagen. Många har vittnat om minskade rygg- och nackbesvär. Att stå upp gör det också lättare att röra på sig mer under dagen och få in fler steg. Eftersom du redan är på fötterna blir tröskeln lägre att gå en sväng under dina pauser. Produktiviteten blir dock varken bättre eller sämre om du står upp, enligt ett forskarteam. Men med tanke på de andra positiva effekterna är det fortfarande önskvärt att resa sig från stolen.

Samtidigt är det viktigt att inte stå upp för mycket under arbetsdagen. Genom att studera människor som måste stå upp hela dagarna har forskare kunnat se flera negativa följder. Exempelvis muskelvärk, svullna fötter och försämrade hjärt- och kärlsystem. Att det skulle fungera som en viktminskningsmetod ska man inte heller tro på enligt expertisen. Du förbränner förvisso fler kalorier om du står upp jämfört med om du sitter ned. Men skillnaden är så liten att det inte kommer att ha någon verklig effekt.

Så vad ska man dra för slutsats av det här egentligen? Stå eller sitta? Det bästa svaret är att alla borde stå upp under delar av arbetsdagen om möjligheten finns. Om du är ovan skulle en början kunna vara att stå upp mellan 30 och 60 minuter per dag. För att sedan öka tiden när du blivit bekvämare. En annan bra metod, kanske rentav den bästa, är att regelbundet alternera mellan stående och sittande position. Förslagsvis kan du stå upp en halvtimme för att därefter sitta ned en halvtimme. Sätt ett alarm som säger till när det är dags att ställa sig upp och skriv ned hur länge du stod. Ett annat bra tips är att skaffa sig en ergonomisk matta att stå på. Det finns speciellt framtagna underlag som reducerar muskeltrötthet och andra symtom som kan uppstå när du arbetar ståendes.

7A erbjuder moderna och funktionella kontorsmiljöer på fyra attraktiva adresser i Stockholms city. Vi är otroligt måna om våra hyresgästers välmående. Hos oss finns höj- och sänkbara skrivbord samt andra ergonomiska kontorsmöbler. En dag på 7A ska alltid ge dig energi, inspiration och bästa tänkbara arbetshälsa.

– Man får aldrig glömma att miljöerna vi skapar är till för människan, vi ska gå till jobbet och känna att vi kan prestera. Därför är det väldigt viktigt att fundera på varför vi mår bättre i vissa miljöer, säger Mathilda Strinnhed, koncept- och inredningschef på 7A.