Tillbaka

Här får momsfria företag nya lokaler i centrala Stockholm – utan krångel

Krångliga regler gör det svårt för momsbefriade verksamheter att hitta bra lokaler. I 7A Posthuset mitt i Stockholm hittar de kontor eller mötesrum direkt – tack vare att själva fastigheten är momsbefriad. 

Vad har företag inom läkemedelsbranschen, bank och finans samt utbildning gemensamt? De är alla undantagna från att betala moms – vilket skapar ett oväntat problem: att hitta kontorslokaler.

– Fastighetsägare vill normalt inte ha momsbefriade verksamheter som hyresgäster eftersom det då inte finns någon avdragsrätt för moms när det gäller kostnader för fastigheten, som renoveringar eller löpande underhåll. Det blir lite halvkomplicerat och därför väljer många att tacka nej till momsbefriade verksamheter, berättar Fredrik Hultman.

Lösningen: stans bästa läge

I Stockholm, där behovet av kontorslokaler redan överstiger efterfrågan, blir problematiken med motsträviga fastighetsägare särskilt stor. Många momsbefriade verksamheter hamnar därför en bra bit utanför stadskärnan. Nu finns dock en lösning – på stans kanske bästa läge i nyöppnade 7A Posthuset på Vasagatan i Stockholm.

– Eftersom fastigheten ägs av Statens Fastighetsverk och är ”omomsad” drabbas därför inte fastighetsägaren av den här problematiken. Det gör att vi kan ta emot dessa verksamheter och för vår del, som aktör på marknaden, innebär det en flexibilitet som gör att vi kan säga ja till fler hyresgäster.

”En fantastisk miljö”

I december 2019 fick 7A förtroendet att hyra 17 000 kvadratmeter i det gamla Centralposthuset. Den röda borgliknande byggnaden hyste under närmare 100 år postverksamhet innan Regeringskansliet tog över delar av lokalerna – och därmed stängdes den vackra byggnaden för allmänheten.

– Det är en fantastisk miljö som var väldigt modern för sig tid, men som drar uppmärksamhet till sig även idag. Av reaktionerna att döma blir många fascinerade av platsen, den fina arkitekturen påverkar lusten att vara där och jobba. Det är väldigt representativt och med våra lounger och mötesrum behöver man inte hyra dessa lokaler någon annanstans utan kan ta höjd för det på ”hemmaplan”.

Tack vare Posthusets stora ytor har 7A kunnat skapa en unik mix av miljöer: Här finns såväl event- och konferensytor för upp till 600 sittande gäster som kontorsverksamhet för både stora och små företag:

– Vi kan erbjuda företag en väldigt flexibel kontorslösning där man kan öka eller minska sina ytor utefter verksamhetens behov. Det blir i längden ekonomiskt fördelaktigt.

Varför ska man som momsbefriad verksamhet flytta in i Posthuset?

– Ena biten är ju för att fastigheten är ”omomsad” vilket gör att det inte blir någon problematik med avdragsrätt för fastighetsägaren. Det andra är att vi inte lägger på moms på hyran, det blir en väldig fördel. Och rent generellt är det mycket svårt att hitta lokaler som är så fantastiska och har ett så bra läge.

Letar du efter nytt kontor eller konferenslokal? Läs mer om 7A Posthuset

Ring oss!