Tillbaka

Kapa kostnaderna med rätt kontorslokal– så gör ni

Företagen jagar kostnader och vänder på varenda krona i krisen. Nu ökar intresset för kontorslösningar med flexibla avtalstider.

– Vi märker att fler hör av sig oss kring alternativ. Den delen har ökat väldigt mycket i närtid, säger Fredrik Hultman, grundare och vd på 7A.

En stadig ström av företag som undrar över 7A:s kontorslösningar på de fyra anläggningarna i centrala Stockholm. Så beskriver Fredrik Hultman utvecklingen i kölvattnet av coronapandemin.

– Det vi ser nu är att kundernas beteende verkar förändras, vilket talar för att flexibla kontorslösningar kommer bli allt vanligare. Företagen tar detta som ett tillfälle att undersöka andra typer av alternativ med större flexibilitet, säger Fredrik Hultman och fortsätter:

– En stor fördel med våra lösningar är att man inte behöver oroa sig för att sitta fast med stora fasta kostnader som fortsätter långt fram i tiden.

Amerikanska bolag föregångare

Till skillnad från tidigare kriser, som ”dot com-döden” i början av 2000-talet och finanskrisen 2008, ser 7A idag att fler förfrågningar kring kontorshotell kommer från större företag – även om trenden funnits en tid:

– Det är tydligt att utländska företag, framförallt amerikanska kunder, har den här typen av beteende. Nu börjar även svenska och europeiska titta allt mer på liknande upplägg.

Strax innan årsskiftet slog 7A upp portarna till 7A Posthuset, mitt emot Stockholms Centralstation. I den anrika byggnaden, som varit stängd för allmänheten i många år, finns 17 000 kvadratmeter kontors- och konferensyta.

– Det finns en tradition i kontorshotell med mindre kunder som har två-tre rum. I 7A Posthuset kan vi erbjuda företag med hundratals anställda möjligheten att flytta in, samtidigt som de har möjlighet att expandera eller skala ner. Dessutom finns det möteslokaler som man kan utnyttja vid behov, säger Hultman.

Rådet: Räkna hyran per person

Vice vd Bo Fuglsang, anser att många företag bara tar sina hyreskostnader för givet, ”inget man kan göra något åt” – och uppmanar samtidigt till att tänka i nya banor i valet mellan egna lokaler och kontorshotell:

– Många tittar på kallhyran men tänker inte på att det tillkommer massa andra kostnader, som till exempel städning, om man har egna lokaler. Jämföra pris per kvadratmeter går inte heller eftersom det inte säger något om man har lokaler anpassade till verksamheten. Men räknar man på hyran per person får man ett helt annat mått. Då ser många att det finns fördelar med kontorshotell både för stunden och över tid, säger Fuglsang.

Han lyfter även fram andra fördelar såsom fullservice, lokaler för konferens och event under samma tak, teknisk infrastruktur – och alltid moderna kontor hos 7A:

– Vi märker ju att företag normalt sett inte fokuserar särskilt mycket på sina kontor, det är inte så mycket ”wow” efter några år. Vi jobbar ju varje dag med detta och då måste det vara på topp hela tiden.

Söker du nytt kontor eller digitala möteslösningar? Kontakta 7A här

FAKTA: 7A

– Grundat 2006 av Fredrik Hultman och Bo Fuglsang, duon leder fortfarande företaget.

– Erbjuder kontorslösningar, lounge samt lokaler för konferens och event.

– Namnet kommer från företagets första kontorshotell på Strandvägen 7A.

– 7A finns på Strandvägen, Odenplan, Centralen samt i nyöppnade Posthuset.

– Ungefär 240 företag är hyresgäster totalt och man arrangerar omkring 20 000 konferenser årligen.

I 7A Posthuset erbjuds hyresgästerna möjlighet till:

– Flex Office, avskilda kontorsytor från 200 kvadratmeter och uppåt, för större företag som även är i behov av fullservice.

– Human Centric Workspace, arbetsplatser designade utifrån individens välmående och utveckling.

– Här finns uthyrningsbara kontorsytor till momsbefriade verksamheter.

– Möjlighet till konferens och event på totalt 3900 kvadratmeter på stadens mest centrala adress.

– 7A Posthuset är en del av 7A Business Lounge, en av fyra möteslounger för kundbesök i Stockholms city.

Ring oss!