VD, Louise Strands årskrönika om coworking- och mötesbranschen 2024
Vid årsskiftet 2024-2025 inleds ett nytt kapitel för 7A. Louise Strand, som har varit en del av 7A:s resa i nästan 15 år, kliver nu upp som VD. I denna årskrönika reflekterar Louise över året som varit, samt vart 7A - som en av Stockholms största coworking- och eventaktör – är på väg.
2024 blev året då 7A återigen fick visa upp sin kompetens och långa erfarenhet inom coworking, konferens och event. Med pandemin och mötesstopp bakom oss fick vi under det här året äntligen se en ökad efterfrågan av större arrangemang, och har nu äntligen kunnat nyttja vår fulla potential på våra mötesanläggningar. 7A Posthuset, som vi tillträdde precis innan pandemin, får därav en välförtjänt nystart. Under året har denna unika och historiska anläggning blivit värd för en rad nya och spännande event, från e-sportmästerskap, hybridkonferenser, prisceremonier och vinmässor.
Under året har vi också lyckats öka kundnöjdheten samtidigt som vi har optimerat våra resurser för att kunna möta marknadens behov. Jag tror att receptet för att lyckas med detta är något vi redan besitter – engagerad personal, unika lokaler samt en nära dialog med både medlemmar och konferensgäster. Med dessa tillgångar och framgångar i ryggen ser jag fram emot att ta nästa steg in i min roll som VD under 2025.
Men fram tills dess, vad tar jag med mig från året som har gått och vad ser vi för kommande trender inför 2025?
2024 - Ett år av nätverkande och kunskapsutbyte.
På 7A tror vi på att positivt bemötande och energin av ett enkelt ”hej!” är väsentligt för meningsfulla samtal och nätverkanden. 82 % av deltagare på konferenser prioriterar nämligen nätverkande samt kunskapsutbyte, och vi jobbar aktivt för att främja detta i allt vi gör. Vi skapar miljöer som uppmuntrar samtal, med lounger, breakout-rum, mötespoddar och sociala ytor. Vi på 7A anordnar även egna event för våra medlemmar så som nätverksträffar, föreläsningar och – nytt för i år – Community Week.
Community Week är en vecka där vi öppnar våra dörrar för allmänheten och visar vad 7A har att erbjuda. Under veckan kan deltagarna, både medlemmar och externa besökare, kostnadsfritt delta i föreläsningar, frukostar, after works, visningar av våra lokaler och andra aktiviteter som våra medlemmar vanligtvis har tillgång till. Den här veckan handlar inte bara om att visa upp våra lokaler – det handlar om att främja kunskapsutbyte och dela med oss av de erfarenheter som vårt 7A Community besitter. Vilket vi självklart kommer fortsätta med under 2025, bland annat i form av 7A:s nya podd Community Talk. I podden främjar vi kunskapsutbyte ytterligare när 7A:s hyresgäster - med sin mångfacetterade branscherfarenhet - delar med sig av sina framgångar, lärdomar och framtidsdrömmar.
7A Posthuset – Sveriges bästa mötesanläggning 2024.
En av höjdpunkterna under året var när 7A Posthuset, tillsammans med 7A Odenplan, blev nominerade i kategorin ”Bästa mötesanläggning för dagkonferens” av Travel News Business Forum, baserat på kundundersökningar från Event Logic.
7A Posthuset gick också hela vägen och blev vinnare i kategorin. Vilket inte bara är en ära utan även ett kvitto på vårt engagemang kring att skapa mötesupplevelser utöver det vanliga, där den personliga servicen tillsammans med våra unika lokaler ligger i fokus. Och vi planerar naturligtvis att fortsätta leverera på den höga nivå som vi har gjort under 2024.
Nya flexibla kontorslösningar för att möta marknaden
Som medlem på 7A får du alltid tillgång till våra fyra unika anläggningar för att arbeta i dess lounger, boka ett mötesrum eller delta i frukostmingel. Detta är inget nytt för våra inbitna 7A medlemmar – men vad som däremot är nytt för i år är möjligheten att göra sitt kontor ännu mer flexibelt med Corporate medlemskap och Flex medlemskap. Kontorsmedlemskap för distansarbetaren. Vi strävar alltid efter att erbjuda medlemskap som möter våra medlemmars behov och kommer fortsätta det arbetet framåt utefter marknadens utveckling.
Under året har vi även märkt att fler söker sig tillbaka till kontoret, och att företag vill ha sin personal på plats. I kombination med att arbetsmiljön har blivit en större avgörande faktor vid val av arbetsgivare ser vi generellt högre krav och mer fokus på arbetsplatsen framåt. Detta behov möter vi genom att erbjuda våra hyresgäster medlemsförmåner som exempelvis frukostar, nätverksträffar, aktiviteter och annat som skapar mervärde på plats.
Framåtanda inför 2025
2024 har varit ett år som både har utmanat och utvecklat oss. Vi har vågat testa nya vägar för att möta våra medlemmars behov, samtidigt som vi, tillsammans med många andra företag, har tampats med inflation och fått optimera vår verksamhet. Dessa erfarenheter har gjort oss starkare och vi har lyckats bygga en bra grund inför nästa år, vilket ger oss anledning att se med tillförsikt på 2025.
Med våra erfarna medarbetare, prisade anläggningar och ambitionen att alltid ligga i framkant, går vi in i 2025 med energi och en tydlig målbild om att fortsätta skapa inspirerande platser där människor kan mötas och växa.
Jag vill passa på att tacka alla våra samarbetspartners, leverantörer, besökare, medlemmar och kollegor. Jag ser fram emot att få välkomna er alla tillbaka när vi kliver in i 2025.
Vi ses på 7A!