Tillbaka

Svensk Fastighetsförmedling ny hyresgäst i 7A Posthuset

Deras gamla lokaler hängde inte med i utvecklingen. Nu flyttar Svensk Fastighetsförmedling in i 7A Posthuset på Vasagatan i centrala Stockholm.

– Vi får så många fördelar i och med vår flytt till 7A. Vi utvecklar vår verksamhet på många sätt just nu och då behöver vi flexibilitet i hur vi arbetar. Ett extra plus är att det dessutom kommer att bli billigare i city när vi räknat på alltihop, säger Liza Nyberg, vd.

I snart tio år har Svensk Fastighetsförmedling, ett av landets största mäklarföretag som varje år förmedlar ungefär 30 000 bostäder, haft sitt huvudkontor i Liljeholmen strax söder om Stockholms innerstad. Men snart går flyttlasset för de 40 anställda till 7A Posthuset.

– Den lokalen vi satt i var inte helt optimerad för hur många vi är eller sättet vi jobbar på idag. Till en början tittade vi på mer traditionella ”egna” kontorslokaler. De flesta lokaler vi tittade på var avtalstiden på minst tre år, i det skede vi är nu där det händer mycket hela tiden kan organisationen se helt annorlunda ut om bara ett år. Att då binda upp sig på ett sådant sätt var inte aktuellt för oss, berättar Liza Nyberg.

Hyllar personalen i receptionen
Av en slump läste en medarbetare att 7A Posthuset, mitt emot Stockholms Centralstation, öppnats. I byggnaden, där Boberghallen i entrén behållit utsmyckningarna från 1903, förfogar 7A över 17 000 kvadratmeter kontors- och konferensyta. Nyberg bestämde sig för att ta sig en titt – även om hon från början inte alls hade några tankar på kontorshotell.

– Vi hade tittat på en del vanliga kontorslokaler när en av mina medarbetare tyckte att jag skulle vara lite fri i tanken, och titta på ett modernt sätt att ha arbetsplats på. Då sa jag: ”Låt oss åka in och titta, vi ska vara open minded”.

Vad tänkte du när du klev in i Posthuset första gången?
– Att det var så otroligt fint och pampigt! Man har verkligen tagit hand om och behållit interiören. En jätteviktig sak som slog mig direkt var hur oerhört trevlig personalen var i receptionen, eftersom de blir ansiktet utåt mot våra gäster.


”Lägre peng och färre bekymmer”
Efter att ha jämfört med andra kontorshotell, ”vi tittade på konkurrenter men fick inte alls samma känsla”, gjordes en noggrann beräkning – som pekade på att en flytt till 7A Posthuset skulle löna sig:

– Tittar man på vad det kostar med kaffemaskin, städning, fruktkorgar, reception, taxi till stan för möten, så blir det en lägre peng och färre bekymmer. Och då har vi absolut inte gjort någon glädjekalkyl, säger Liza Nyberg och lyfter även fram det centrala läget:

– Genom att vara i city blir det lättare att rekrytera och det är enkelt att ta sig hit. Vi har 230 kontor i hela landet och det är väldigt enkelt att flyga in eller ta tåget till centralen, det är bara att gå över gatan.

Framtidens kontorsmodell
Med 7A:s nya lösning Flex Office ges möjligheten att få vara med och bestämma hur ytan ska utformas, med allt från privata kontorsrum, öppna ytor, lounge och mötesrum. För Svensk Fastighetsförmedling landade valet i en aktivitetsbaserad kontorsyta – vilket innebär att medarbetarna inte har någon fast plats:

– För oss kommer det att betyda mycket, det är ett nytt arbetssätt som ger ny energi och bränsle i verksamheten. Genom att flytta in i en sådan här typ av lokal signalerar vi, både för vår kedja och för våra kunder, att vi är ett modernt företag med en modern arbetsplats. Jag tycker det speglar hur vi vill att vår verksamhet ska uppfattas.

Hitta dina nya flexibla kontorslösning – läs mer

Läs om vilka åtgärder 7A har vidtagit med anledning av Covid-19